Wednesday, March 26, 2008

Siapa sponsor org tabligh keluar???

Org selalu tertanya-tanya siapa yg sponsor jemaah tabligh buat dakwah di seluruh dunia. Ada yg hairan macamana org tabligh boleh dpt duit dgn begitu banyak utk pergi berdakwah diseluruh dunia. Masa pun panjang lak tu sampai 4 bulan. ..Kaya sgt ke dia org ni? Tak kerja ke? Tinggal anak bini lah...Ada yg kata CIA sponsor & macam2 lagi....

Tapi sebenarnya mrk keluar duit sendiri yg diperolehi dgn susah payah... Pepatah Melayu ada berkata; "Yg bulat x dtg bergolek...Yg pipih x dtg melayang." Maksudnya, utk dpt sesuatu kita kena berusaha.

Mrk adalah org yg ada risau fikir Nabi s.a.w...nak bawa manusia pada Allah. Caranya ialah dgn berusaha & memohon kpd Allah. Firman Allah dlm surah Ya Sin:
"La yas alukum ajran wahum muhtadun." Mrk tidak meminta sebarang upah, dan sesungguhnya mrklah org yg diberi petunjuk."

Seseorang dpt keluar ke jalan Allah bukan krn dia ada duit yg banyak, cuti atau masa yg lapang. Tetapi keluar krn pilihan Allah. Bila kita sungguh2 nak keluar...kita mesti tingkat amal soleh kpd Allah...Dgn amal baik kita dpt perhatian Allah... Bila Allah pilih baru kita dpt keluar.

Kalau kita yakin dgn masa atau harta buatkan kita dpt keluar, kita sebenarnya telah syirik pada Allah. Dlm targhib, syura karkuzari kisah seorang karkun. Kerjanya hanya sebagai tukang kebun tapi telah keluar ke merata negara termasuk US & Eropah.

Dia adalah seorang yg sgt menjaga amal kpd Allah. Lepas sempurnakan amal masjid dia akan balik kerumah. Setiap hari lepas Isyak, dia akan buat kerja mengambil upah mencerai kan tangkai cili kering sebanyak 3 guni. 1 guni upahnya ialah RM 3. Jadi utk 3 guni, upahnya ialah RM9. Bila org tanya kenapa dia sanggup buat satu kerja yg banyak utk upah yg sgt sedikit. Jawabnya,
"Saya buat ini bukanlah semata-mata krn upah, tetapi setiap 1 biji cili yg saya ceraikan tangkainya, saya zikir 1 kalimah La ilaha illallah. Jadi dgn ini saya dpt zikir sebanyak 3 guni cili setiap hari. "

Org yg sebeginilah yg Allah pilih utk dakwahkan agamanya di seluruh dunia. Mrk lah yg jadi asbab hidayat utk manusia lain. Utk itu kita juga kena tingkatkan amal soleh kita kpd Allah... supaya Allah juga terima kita utk jadi salah seorang dari dae nya. Amin.

Tasykil & tasbih kifarah.

3 comments:

Anonymous said...

salam tok yah, "Tapi sebenarnya mrk keluar duit sendiri yg diperolehi dgn susah payah...". cemana tu. saja nak tau.

Anonymous said...

Belanja bahagi 2..satu utk pakai masa keluar..sebahagian tinggal utk anak isteri.

Usaha pun ada 2.
1.Usaha pendapatan bertambah..
2. Tingkatkan amal kpd Allah. Caranya:
i) Banyak buat kerja agama
ii)Banyakkan solat tahajud, isyrak,dhuha & hajat
3. banyakkan zikir baca quran & doa
4. Banyakkan sedekah & tolong org

Anna said...

Salam. mohon izin copy paste kisah ini ke dlam link ana. Jazakallah.