Friday, March 7, 2008

Resepi Kejayaan

"Thomas Alva Edison"
11 Februari 1847 - 18 Oktober 1931

Kerana dianggap bodoh pada masa kecilnya, maka sejak usia 7 tahun Edison dikeluarkan dari sekolah oleh orangtuanya untuk belajar sendiri di rumah, dan pada usia 12 dia mulai berjualan suratkhabar dan buah-buahan di kereta api,sambil terus belajar secara sendiri melalui bahan bacaan buku dan ujian kecil di rumahnya.

Semenjak ia menjadi operator telegraf konvensional, pada tahun pertama dia bekerja, Edison sempat berkali-kali dipecat dari pekerjaannya karena kurang fokus pada tugasnya , kerana beliau sibuk membaca dan menjalankan eksperimen dengan peralatan yang menjadi tugasnya tersebut, dan hingga pada tahun 1870 Edison berjaya menemukan telegraf dengan fungsi yang terkenal sempurna pada masanya itu.

Pada tahun 1874, ia berhasil mendirikan bengkel sains untuk menjalankan ujian dan penelitiannya sendiri dan tahun 1877 ia menemukan gramofon.

Pada tahun 1879, setelah belasan ribu eksperimen yang'gagal', beliau menemukan cara yang untuk menyalakan lampu kalimantang yang berfungsi dengan sempurna, pesan yang selalu mengiringi kejayaannya adalah bahawa ia tidak melakukan ribuan eksperimen yang gagal, melainkan melakukan ribuan eksperimen yang memberikannya satu kejayaan yang besar, yang akan mengubah dirinya dan kehidupan orang banyak sepanjang masa...

Edison memegang ribuan hak paten atas berbagai penemuan yang mengubah dunia hingga hari ini, semuanya didasarkanpada ketekunan, kesabaran, keteguhan dan komitmentnya atas apa yang dipercayanya akan dapat dicapai.

Berikut adalah Quotes Thomas Alva Edison yang terkenal:"Genius adalah 1 peratus inspirasi dan 99% keringat".

Pengajaran:
Org yg berjaya & gagal hanya dipisahkan oleh sikap. Sikap ditentukan oleh cara berfikir. Dan fikir ini datangnya dari keinginan....keinginan utk berjaya. Kejayaan dunia sifatnya sementara tetapi kejayaan akhirat adalah kekal abadi.

Seorang yg menjadikan keredhaan Allah sebagai matlamat ialah org yg telah benar-benar mempunyai asas utk berjaya. Orang sebeginilah yg faham apakah maksud kehidupannya yg sebenar.Tasykil.

No comments: