Thursday, March 6, 2008

Hasad Dengki

Hasad dengki ni memang perangai manusia. Hanya Allah yg boleh menyelamatkan kita dari hasad dengki manusia. Nabi s.a.w beritahu cara utk selamat ialah: "Ih fazillah yahfizuka". "Jagalah perintah Allah, Allah swt akan menjaga kamu."

Oleh itu bila ada gangguan dari org yg berhasad dengki, kita serah saja pada Allah dan betulkan amalan kita. Bak kata org bijak pandai: " Bila ada org buat kebaikan kita kena bantu mrk tapi bila ada org buat jahat, biarkan krn mrk akan binasa oleh kejahatan mrk sendiri."

Anjing salak bukit, bukit x runtuh, bila dah penat anjing pergi sendiri. Dunia ni ada tuan, x ada org boleh buat sesuka hati. Tuan kita ialah Allah swt. Jadi jgn risau dan takut. Kalau nak risau atau takut, hanya pada Allah. Makhluk x boleh buat apa2 tanpa izin Allah. Cerita kat bawah ni hanya sebagai hiburan. ..Enjoy....

Bihun sangat cemburukan mee. Walau duduk di rak bersebelahan di supermarket, mereka tak pernah bertegur sapa. Malah bihun sering mempersendakan mee di depan umum, "Dasar si kuning gemuk... ingat orang suka sangat kat dialah tu!" hari-hari berlalu... namun mee buat derk aje dengan segala kerenah dan hinaan bihun.

Sehingga satu hari pekerja supermarket mengalih rak mee ke tempat lain. bihun gembira kerana tidak lagi melihat musuh tradisinya.Hari berikutnya rak baru diletakkan di sebelah bihun, rak spaghetti. Bihun rasa marah dah berteriak; "Hoi, si kuning gemuk! jangan fikir ko buat teknik rebonding camtu aku tak kenal ko!!!"

No comments: